Introduction


Sjors Houwer

Artist educator

Master of education (MEd)

Introductie

Als illustrator en docent in de verschillende kunstvakken zet ik mij in om mijn leerlingen en studenten kritisch te laten kijken en nadenken, niet alleen naar kunst, maar ook naar de maatschappij en wereld om hen heen.

Binnen mijn studies, zowel de docenten opleiding als de master, was mijn focus tweeledig. Aan de ene kant heb ik een fascinatie voor het gebruik van digitale technieken. Daarnaast heb ik mij gefocust op de vrijheid van expressie en taboes binnen de kunst en specifiek de vertaling naar het kunstonderwijs. Wat mag wel en wat mag niet?


Na het afronden van de ‘international masters artist educator’ (internationaal georiënteerde master kunsteducatie) heb ik de gelegenheid gekregen om fulltime in het onderwijs aan de slag te gaan. Binnen mijn huidige werk kan ik mij focussen op de ontwikkeling van lesmateriaal en het verzorgen van lessen voor leerlingen van vmbo bb tot het vwo. Een ideale combinatie van lesgeven en ontwikkelen voor een diverse groep mensen.

Introduction



As an illustrator and artist educator, I am committed to make my students look and reflect critically, not only at art, but also on the society and world around them.



Within my studies, both the teacher training program and the masters, my focus was twofold. On the one hand I have a fascination for the use of digital techniques, in both my personal work as in education. In addition, I have focused, in my studies, on the freedom of expression and taboos within art and specifically it’s translation into art education. What is allowed and what is not allowed?



After completing the 'international masters artist educator', I got the opportunity to work full-time in education. Within my current work I can focus on the development of materials and providing lessons for students from VMBO BB to VWO. An ideal combination of teaching and developing for a diverse group of people.



Ervaring

Experience


Binnen schoolse kunsteducatie

Docent Kunstvakken

Liemers college, Zevenaar

Augustus 2018- November 2018

VMBO BB/ VMBO KB, Jaarlagen 1-4

Tekenen, handvaardigheid en CKV

Docent Kunstvakken

Issendoorn college, Warnsveld

Augustus 2018- November 2018

HAVO/VWO, Jaarlagen 1-4

Arts (TTO), Beeldende vorming en CKV

Art Teacher

Liemers college, Zevenaar

August 2018- November 2018

VMBO BB/ VMBO KB, Years 1-4


Docent Kunstvakken (Begeleide eind stage)

Graafschap college, Doetinchem

Oktober 2016- Mei 2017

MBO Niveau 3 en 4

Tekenen en handvaardigheid

Docent Kunstvakken (Vervolg Stage)

Candea college, Duiven

Oktober 2015- januari 2016

VMBO BB/ VMBO KB/ HAVO, Jaarlagen 1-5

Tekenen, handvaardigheid en CKV

Docent Kunstvakken (Basis stage)

Het Rhedens, Dieren

Januari 2015- April 2015

HAVO/VWO, Jaarlagen 1-3

Tekenen en handvaardigheid

Docent Kunstvakken (Orientatie stage)

Rietveld Lyceum, Doetinchem

Oktober 2013- Januari 2014

VMBO-t/ HAVO en VWO, Jaarlagen 1-6

Tekenen, handvaardigheid, CKV en kunst algemeen

Docent Digitaal schilderen

Rijnijssel college, Arnhem

April 2017 - Juni 2017

MBO niveau 4

Digitaal schilderen

Arts Teacher

Issendoorn college, Warnsveld

August 2018- November 2018

HAVO/VWO, Years 1-4


Digital painting teacher

Rijnijssel college, Arnhem

April 2017 - June 2017

MBO level 4


Arts Teacher (Final internship)

Graafschap college, Doetinchem

October 2016- May 2017

MBO Level 3 and 4


Arts Teacher (Continuation internship)

Candea college, Duiven

October 2015- January 2016

VMBO BB/ VMBO KB/ HAVO, Years 1-5


Arts Teacher (Fundamental internship)

Het Rhedens, Dieren

January 2015- April 2015

HAVO/VWO, Years 1-3


Arts Teacher (Orientation internship)

Rietveld Lyceum, Doetinchem

October 2013- January 2014

VMBO-t/ HAVO and VWO, Years 1-6

Formal art education

Buiten schoolse kunsteducatie

Informal art education

Professional Placement Noord Ierland

The Playhouse, Derry/ London-Derry


(Noord Ierland, Verinigd koninkrijk)


Maart 2018


Professional Placement Northern Ireland

The Playhouse, Derry/ London-Derry, UK


March 2018



Professional Placement Arnhem

Kunstbedrijf Arnhem, Arnhem


Januari en Februari 2018


Professional Placement Arnhem


Kunstbedrijf Arnhem, Arnhem


January and February 2018



Introductie dagen CKV

De Gruitpoort, Doetinchem


In samenwerking met het Lutger college


Oktober 2015 - Januari 2016


Introduction classes CKV


De Gruitpoort, Doetinchem


in collaboration with the Lutger college


October 2015 - January 2016



Kunst en cultuur, Basisschool project

OBS De Meander, Driel en OBS De Kilmboom, Heteren


April 2014 - Juni 2014


Art and culture, Elementary school project


OBS De Meander, Driel and OBS De Kilmboom, Heteren


April 2014 - June 2014



Opleiding

Education

International Masters Artist Educator (IMAE)

(Master kunst educatie)


ArtEZ, Hogeschool voor de kunsten, Arnhem en Zwolle


Juni 2018


International Masters Artist Educator (IMAE)


(Master Art education)


ArtEZ, University of the arts, Arnhem and Zwolle


June 2018


Bachelor Fine Art and Design in Education (FADE)

ArtEZ, Hogeschool voor de kunsten, Arnhem


Juni 2017


Bachelor Fine Art and Design in Education (FADE)


ArtEZ, University of the arts, Arnhem


June 2017



Projecten

Projects

Engaging with The line (2018)

 

Binnen de master lag de focus van mijn werk op het onderzoeken van grenzen binnen de kunst en specifiek binnen kunsteducatie maar ook op hoe die taboes bespreekbaar gemaakt zouden kunnen worden. Tijdens de docenten opleiding was ik al begonnen met het onderzoeken van deze onderwerpen, nadat een student een werk had gemaakt over de ongelijkheid tussen man en vrouw. Dit werk ging erover, hoe hij als man, minder kansen kreeg dan als hij een vrouw was geweest. Hoe ga je met dit soort meningen om? En hoe kan je er een zinnig debat over voeren?

De scriptie die ik tijdens mijn docenten opleiding schreef raakte al wel aan dit onderwerp met kunstenaars als Jonas staal en de cartoonist Gregorius Nekschot. Tijdens het project, engaging with the line, dat ik voor mijn master deed, ging ik een stap veder. Ik ging in gesprek met kunst onderwijzers over hoe zij dit soort situatie zouden aanpakken.

 

Een aantal van deze gesprekken werden opgenomen en zijn uiteindelijk verwerkt in een documentaire waar aan de hand van voorbeelden van kunstenaars die controversieel werk maakte het gesprek werd gevoerd over de consequenties voor het kunstonderwijs, zowel binnen als buiten scholen. De documentaire was begin van de zomer 2018 te zien in het focus filmtheater in Arnhem met aansluitend een na gesprek met de aanwezige. Het was een project voor en door kunst onderwijzers en ik geloof dat alle aanwezige zijn gaan nadenken over de vrijheden die ze hun studenten geven.

Engaging with the line (2018)



Within the master, the focus of my work lay with researching boundaries within art and specifically within arts education, but also on how these taboos could be made negotiable. During the teacher training program, I had already started researching these subjects. A student had made a work about the inequality between man and woman. This work was about how he, as a man, got fewer chances than if he had been a woman. How do you deal with these kinds of opinions? And how can you make a sensible debate about it?



The thesis I wrote during my teacher training program already touched on this subject with artists like Jonas Staal and cartoonist Gregorius Nekschot. During the project, engaging with the line, that I did for my master, I went further. I talked to art educators about how they would tackle this kind of situation.



A number of these conversations were recorded and were eventually incorporated into a documentary where, based on examples of artists who made controversial work, discussions were held about the consequences for art education, both inside and outside schools. The documentary was shown at the beginning of the summer of 2018 in the focus film theater in Arnhem, followed by a discussion with the present audience. It was a project for and by art teachers and I believe that all present are going to think about the liberties they give their students.


Focus of morality (2017)

 

Toen ik in de zomer van 2017 afstudeerde aan de docenten opleiding, had ik een imposante installatie op de eind expositie staan. Een metalen gevaarte met drie beeldschermen waar een serie van kleine en langere animaties op te zien waren. In samenwerking met studenten van het Rijnijssel college had ik een kunstinstallatie gecreëerd die de dualiteit van de menselijke ergernissen weergaf.

Als je in de supermarkt in de rij staat, kan je je soms enorm ergeren als de persoon voor je, niet het balkje op de lopende band legt. Op datzelfde moment kan je op je telefoon een bericht lezen over een boot met vluchtelingen die omslaat, en dat doet je niks. Ik weet wel dat ik mij hier soms schuldig aan maak. Ergernissen in je eigen leven zijn soms zo overheersend dat er geen ruimte meer is voor het echte leed in de wereld.


Is dat erg? Dat is de centrale vraag, een vraag waar ik ook geen antwoord op heb. Met de leerlingen van de opleiding media vormgeving op het rijnijssel in Arnhem ben ik een project gaan doen, waarbij zij een erfenis verbeelden, ongelijkheid tussen man en vrouw, de zwarte pieten discussie of langzaam rijdende oudere zijn een aantal voorbeelden van ergernissen waar leerlingen mee aankwamen. Al deze ergernissen werden in de installatie als gelijkwaardig verbeeld, om zo de kijker er zelf een oordeel over te laten vellen.

Focus of morality (2017)



When I graduated from the teacher training in the summer of 2017, I had an impressive installation at the final exhibition. A metal installation with three screens where a series of short and longer animations could be seen. In collaboration with students from the Rijnijssel college I had created an art installation that reflected the duality of human annoyance.



If you are queuing in the supermarket, you can sometimes get very annoyed if the person in front of you does not put the bar on the conveyor belt. At the same time, you can read a message on your phone about a boat with refugees that turns over, and you do not care. I know that sometimes I am guilty of this. Annoyances in your own life are sometimes so prevalent that there is no room left for the real suffering in the world.



Is that bad? That is the central question, a question, I have no answer for. With the pupils of the media design study at the Rijnijssel in Arnhem I started to do a project, where they depict an annoyance, inequality between man and woman, the blackface discussion or slow-moving older people are a few examples of annoyances that students came along with. All these annoyances were depicted as equivalents in the installation, in order to let the viewer decide for themselves.


No refugee (2016-2017)


No refugee was een rockopera ontwikkeld door de droom makerij in Nijmegen. De vluchtelingen crisis was nog steeds bezig, en een gepassioneerde groep mensen was bezig om een voorstelling met vluchtelingen op de planken te zetten om hun verhaal te verbeelden.

In het najaar van 2016 werd ik betrokken bij het project, via via, waren de makers met mij in contact gekomen. De opera verteld het verhaal van twee vluchtelingen die al in Nederland zijn aangekomen, ze zochten nog een manier, om in een kleine twee minuten het verhaal van hun vlucht uit Syrië te vertellen. De vraag aan mij was om een animatie te creëeren die het verhaal van de twee vluchtelingen verbeelde.


Het was een lang proces van bijna een jaar waarin we samen tot het verhaal en de uiteindelijke animatie kwamen. Een proces waarin in het werken met opdrachtgevers ten volle heb ervaren. De goede momenten en de minder goede momenten. Een enorm interessant proces, waar ik zeker op het gebied van communicatie met opdrachtgevers veel heb kunnen leren.

No refugee (2016-2017)



No refugee was a rock opera developed by the droom makerij in Nijmegen. The refugee crisis was still going on, and a passionate group of people was working to put a show with refugees on stage to portray their story.



In the autumn of 2016 I became involved in the project, though acquaintances, I met the makers. The opera tells the story of two refugees who already arrived in the Netherlands, they were looking for another way to tell the story of their flight from Syria in under two minutes. The question for me was to create an animation that depicted the story of the two refugees.



It was a long process of almost a year in which we came to the story and the final animation together. A process in which I have fully experienced working with clients. The good moments and the less good moments. An enormously interesting process, where I certainly learned a lot in the area of ​​communication with clients.


Duty é cause (2016)


Ook al is het project nooit gerealiseerd, is dit project één van projecten waar ik enorm trots op ben. Een echt interdisciplinair project waar ik als illustrator samen werkte met vormgevers en programmeurs om een game te realiseren. Enkele maanden hard werken in een klein team. Uit eindelijk kregen we het te druk met andere projecten, maar de hoop is er om het project ooit weer op te pakken.

Vroeger wou ik regisseur worden, na het lezen van de Harry Potter boeken en in de ban van de ring was is teleurgesteld met de verfilmingen. Al ver voor de opleiding begon ik al met animeren, stop motion en frame by frame. Tijdens de opleiding kwam dit in een stroomversnelling en in 2015 kocht ik mijn eerste teken tablet. Toen in de lente van 2016 een aantal kennissen op het idee kwamen om een game te gaan ontwikkelen was ik de aangewezen persoon om mij met de vormgeving en de animaties bezig te gaan houden.


Tijdens een periode van enkele maanden zagen we elkaar minstens één keer per week om gemeenschappelijk te werken en te vergaderen. De rest van de tijd zagen we elkaar af en toe maar waren we vooral hard aan het werk. Na de zomer van 2016 begon ik aan mijn afstudeer jaar van de docenten opleiding en kreeg ik het te druk om mij nog met het project bezig te houden. Ook de andere kregen het druk met verantwoordelijkheden en het project werd op de lange baan geschoven, al hebben we de hoop om het ooit weer op te pakken.

Duty é cause (2016)



Even though the project has never been realized, this project is one of projects that I’m extremely proud of. A truly interdisciplinary project where I worked together as an illustrator with designers and programmers to realize a game. A few months of hard work in a small team. Eventually we got too busy with other projects, but the hope is there to pick up the project once again.



In the past I wanted to become a director, after reading the Harry Potter books and Lord of the rings, I was disappointed with the film adaptations. I started with animating, stop motion and frame by frame long before the teacher training program. During the study, this was accelerated and in 2015 I bought my first drawing tablet. When in the spring of 2016 a number of acquaintances came up with the idea to develop a game, I was the right person to work on the design and the animations.



During a period of several months we saw each other at least once a week to work and meet. The rest of the time we saw each other occasionally but we were especially hard at work. After the summer of 2016 I started my graduation year of the teacher training program and I got too busy to keep me busy with the project. The others were also busy with responsibilities and the project was put on the side-line, even though we hope to pick it up again.


 

Contact

Mocht u vragen hebben na het bezoeken van deze website, of gewoon contact willen opnemen, dan kunt u mailen naar het adres info@sjorshouwer.nl

If you have any questions after visiting this website, or would like to contact us, you can mail to the address info@sjorshouwer.nl

Contact formulier

Contact form

 
 
 

Copyright @ All Rights Reserved